5 tips til deg som planlegger bryllup

Dette er nok første gang dere planlegger et bryllup, for ikke å si et større arrangement (eller kanskje dere skal ha det lite og intimt?). Det er mye og tenke på, både før og under selve bryllupet. Dette skal være en dag fylt med glede og smil, men mange kan likevel føle stress og usikkerhet når dagen nærmer seg. Her kommer noen velmente råd fra en bryllupsfotograf som har vært i en håndfull bryllup.

  1. Lag et realistisk budsjett!

    For at bryllupet ikke skal ruinere dere økonomisk, er det viktig med et budsjett. For at dere best mulig klarer å forholde dere til budsjettet må dere også gjøre research på hva ting faktisk koster. Det hjelper ikke å sette av 10 tusen kroner til mat, når det dere ønsker dere koster 40 tusen med et catering-selskap. Samtidig må dere vurdere nøye hva dere ønsker å leie inn av tjenester, utstyr og hva dere tenker at dere klarer å gjøre selv.

  2. Book alt god tid i forveien!

    Når dere endelig har satt en dato for bryllupet deres, er det bare å finne ut hvor dere ønsker å ha vielse, fest o.l. Ikke bare er dette viktig for at dere får booket evt. kirke / vigsler og lokalene som dere har lyst på før noen andre gjør det, men det gir dere rom for å slappe av og kose dere med andre detaljer. Det samme gjelder for booking av catering, fotografer og andre store aktører som har viktige roller i bryllupet.

  3. Bruk aktørene som ressurser i planleggingen!

    Når dere er i dialog med enten folka som leier ut lokalet, catering-selskapet, fotografen, sminkøren eller hvem dere nå måtte ha i teamet deres, bruk deres erfaringer med bryllup. Jeg som er bryllupsfotograf, har muligens vært i flere bryllup enn det noen av dere og gjestene har vært i, og kanskje kommer til å gjøre for resten av livet. Vi har masse erfaring med hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Bruk oss, og sammen bidrar vi til at dagen blir best mulig!

  4. Deleger oppgaver der dere kan!

    Planlegging av bryllup skal være en hyggelig affære. Likevel kan dere oppleve at noe er morsommere å holde på med enn andre ting. Kanskje dere også rett og slett ikke får tid? Deleger eventuelle oppgaver til toastmastere, forlovere og familie. De hjelper dere nok mer enn gjerne, og sammen blir dere et stort team istedenfor at dere to sitter helt alene og føler at bryllupet blir overveldende.

  5. Nyt dagen og vær i nuet!

    Når bryllupsdagen endelig er kommet er det viktig å ikke tenke på alt som kan gå galt. Stol på at toastmaster trekker i de riktige trådene, og dersom det skjer uforutsette ting er det ikke noe annet å gjøre enn å la det være. Er det ting dere ikke får gjort noe med uansett, så ikke tenk mer på det! Det viktigste er faktisk at dere skal gifte dere. Vær i nuet, vær sammen og tenk på at dette er begynnelsen på et nytt og fantastisk kapittel av livet som dere skal dele sammen.

Johnny Hyunh